• بخشهای خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 134
      کد: 147343
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۱۲/۱۰

      چالش تاکسی های زرد

      با وجود استقبال مردم از تاکسی های آنلاین برخی تاکسی رانان نگران وضعیت کاری خود هستند
      با وجود استقبال مردم از تاکسی های آنلاین برخی تاکسیرانان نگران وضعیت کاری خود هستند

      در چند ماه اخیر تاکسی‌های اینترنتی به یکی از معضلات اصلی برای تاکسی‌های زرد در مشهد تبدیل شده‌اند و از آنجا که این قشر از جامعه، افت شدید درآمدی خود را به حضور تاکسی‌های جدید مربوط می‌دانند، نشستی به منظور بررسی مشکلات تاکسی‌رانان مشهد با حضور مسئولان استانی و شهری در مجموعه کوهسنگی برگزار شد

       

      توان رقابت با تاکسی‌های اینترنتی نداریم
      محمد باقری، از تاکسی‌رانان حاضر در این نشست، اظهار کرد: تاکسی‌رانان مشهدی در خیابان استخدام نمی‌شوند. چرا مسئولان نگران امنیت مردم نیستند؟ از طرفی امروز با حضور این شرکت‌های حمل‌ونقلی در مشهد مردم نرخ تاکسی های زرد را غیر منصفانه می‌دانند، در حالی که از همان نرخنامه مصوب شورای شهر استفاده می‌کنیم.
      وی افزود: تاکسی برای ما حدود ۴٢ میلیون تومان درآمده و برای پرداخت اقساط آن با مشکل مواجه هستیم، از طرفی در خوش‌بینانه‌ترین حالت این تاکسی را از ما ٢٢ میلیون تومان خریداری می‌کنند و با این شرایط اصلا توان رقابت با تاکسی‌های اینترنتی را نداریم.

      تاکسی‌های اینترنتی شطرنجی شوند
      اسماعیل‌زاده از دیگر تاکسی‌رانان مشهدی نیز گفت: پیشنهاد ما این است که تاکسی‌های اینترنتی با مصوبه شورای اسلامی شهر، دارای دفترچه رانندگی و رنگ شطرنجی شوند، از سوی دیگر باید کرایه‌های تاکسی در کل شهر مشهد تک‌نرخی شود.
      وی افزود: امروز سازمان تاکسی‌رانی از راه‌های مختلف همچون آبونمان، هزینه‌های زیادی از تاکسی‌رانان دریافت می‌کند اما اقدام خاصی برای ما صورت نگرفته و به دلیل سوءمدیریت و نبود پیش‌بینی درمورد تاکسی‌های اینترنتی، امروز با این معضل بزرگ مواجه شده‌ایم.

      مسافربر شخصی غیرقانونی است
      ابوالفضل رشیدی از تاکسی‌رانان خط پایانه مسافربری هم در این نشست گفت: اتوبوس‌های بین‌شهری در هر جای این شهر، مسافران خود را پیاده می‌کنند و این موضوع سبب شده است که طی روز نتوانیم حتی یک مسافر جابه‌جا کنیم.
      وی اضافه کرد: در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی نیز باید توجه داشت که بر اساس قانون، حمل مسافر با وسیله شخصی ممنوع است، اما متأسفانه به این قانون توجهی نمی‌شود.

      شرکت‌های اینترنتی و جیب تاکسیرانان
      سعادتی دیگر تاکسی‌ران حاضر در جلسه نیز تصریح کرد: با شرکت‌های دانش‌بنیان و اینترنتی مشکلی نداریم اما قرار نیست این شرکت‌ها جیب تاکسی‌ران را هدف قرار دهند و ما را بیکار کنند.
      وی تاکید کرد: برای گرفتن حق خود نیازمند انجمن صنفی تاکسی‌رانان مشهد هستیم، از طرفی امروز رانندگی اتوبوس شهری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، اما برای ما تاکسی‌رانان این موضوع مهم انجام نشده است.

      اصلاح برخورد کارکنان سازمان با تاکسیرانان
      رخشانی از تاکسی‌رانان فرودگاه مشهد نیز با بیان اینکه این روزها همه تاکسی‌رانان شرمنده خانواده خود هستند، تصریح کرد: مرا مجبور به خرید تاکسی صفر کردند، در حالی که اصلا امروز توان پرداخت قسط خودرو آریو را ندارم و حاضر هستم همان ١٨ میلیون تومان مرا برگردانند تا بتوانم یک پراید خریداری کنم.
      وی اضافه کرد: متأسفانه نمی‌توانیم دیداری با مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی داشته باشیم و دائم در جلسه هستند و از طرفی مأموران این سازمان برخورد بسیار نامناسبی با تاکسی‌رانان دارند.
      فروتن، دیگر تاکسی‌ران مشهدی نیز در این نشست بیان کرد: در هیچ نقطه‌ای از جهان خودروهای شخصی به حمل مسافر اقدام نمی‌کنند، در حالی که ما امروز با خودرو ‌ ۴٠ میلیون‌تومانی خود با خودروی هفت‌میلیون تومانی اینترنتی رقابت می‌کنیم که در عمل اصلا جایی برای رقابت باقی نمی‌ماند.

      مجوز کشوری تاکسی‌های اینترنتی
      جانشین رئیس پلیس راهور خراسان رضوی به عنوان نخستین مسئول در این نشست با بیان اینکه تاکسی‌رانان مظلوم‌ترین و ضعیف‌ترین قشر ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هستند، اظهار کرد: نقد افراد بسیار آسان است، اما باید انصاف داشت؛ هرچند مشکلات شما تاکسی‌رانان هم واقعیت دارد.
      سرهنگ محسن قمری اضافه کرد: در ارتباط با حضور تاکسی‌های اینترنتی در مشهد سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد مقاومت‌های بسیاری کرد، اما این‌ها مجوز کشوری داشتند، با این حال وضعیت مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور بسیار بهتر است.
      وی با اشاره به نقد تاکسی‌رانان پایانه مسافربری نیز گفت: پلیس راهور با جدیت بیشتری نسبت به اتوبوس‌های بین شهری که بیرون از پایانه مسافربری به تخلیه مسافر اقدام می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

      تاکسی اینترنتی زیر نظر شهرداری
      رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه بیان کرد: شورای شهر مصوبه‌ای در رابطه با تاکسی‌های اینترنتی داشته که به دلیل اینکه مجوز کشوری دارند مورد تأیید قرار نگرفته است، اما در جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر بر موضوع تأکید کردیم که بر اساس آن این تاکسی ها باید زیر نظر شهرداری پروانه بگیرند.
      مجتبی بهاروند ادامه داد: شورای اسلامی شهر مشهد از تشکیل انجمن صنفی تاکسی‌رانان حمایت می‌کند و در مورد گسترش طرح زوج و فرد نیز باید شورای همتای استان تصمیم بگیرد، اما نظر من این است که از میدان فردوسی تا حرم مطهر، فقط وسایل حمل‌و‌نقل عمومی عبور کنند؛ هرچند موضوع اصناف هم برای ما اهمیت دارد.
      وی گفت: امروز در حوزه تاکسی‌های اینترنتی با یک عقب‌افتادگی مواجه هستیم که باید جبران شود، از طرفی باید از نرم‌افزار موبایلی و اینترنت در این حوزه استفاده شود.

      تاکسی‌رانان، نماد حوزه حمل‌و‌نقل
      معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد هم در این نشست خطاب به تاکسی‌رانان اظهار کرد: تاکسی‌رانان ما نماد حوزه حمل‌و‌نقل هستند؛ زیرا در همه نقاط شهر حضور دارند و تمامی مشکلات را با گوشت و پوست لمس می‌کنند و اگر نتوانیم مشکلات این نماد را حل کنیم در حوزه حمل‌و‌نقل با مشکل مواجه می‌شویم.
      وحید برکچی افزود: همه سعی ما این است که با استفاده از ضوابط و مقررات و اصلاح قوانین، مشکلات تاکسی‌رانان را حل کنیم، اما گاهی برخی موارد زیر نظر مستقیم ما نیست که امیدواریم مصوبه جدید شورای پنجم بتواند بخشی از مشکلات تاکسی‌رانان مشهدی را حل کند.
      برکچی با بیان اینکه از انجمن صنفی تاکسی‌رانان حمایت می‌کنیم، گفت: خوشبختانه امروز تردد تاکسی در خطوط ویژه را تصویب کردیم و پیگیری می‌کنیم تا در ساعت ٢١ تا ۶ صبح نیز تاکسی‌ها بتوانند از خطوط بی‌آرتی استفاده کنند.
      وی ادامه داد: به دنبال توسعه حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد هستیم و افزایش محدوده ترافیک مدنظر ماست که در شورای همتای استان مصوب نشده اما پیگیر آن هستیم.

      گفت‌و‌گو معجزه می‌کند
      رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه در شورای پنجم حل مشکلات و مسائل را بر اساس رویکردی اجتماعی و تعاملی می‌دانیم، بیان کرد: گفت‌وگو می‌تواند معجزه کرده و بسیاری از پیچیدگی‌ها و مشکلات را نیز حل کند.
      احسان اصولی تصریح کرد: امروز در جامعه با رکود اقتصادی مواجه هستیم که بر روی همه اصناف تأثیرگذار است اما با این حال نباید مشکل امروز تاکسی‌رانان به اینجا می‌رسید و می‌بایست بسیار زودتر نسبت به حل معضل تاکسی‌های اینترنتی اقدام می کردیم.
      وی گفت: باید سازمان تاکسی‌رانی این عقب‌ماندگی را جبران کند و ما نیز در شورای شهر از نرم‌افزار موبایلی ویژه تاکسی‌رانان حمایت می‌کنیم و برای نمونه بیلبوردهای شهری را به منظور تبلیغات آن اختصاص می دهیم .
      اصولی در رابطه با برخورد برخی از مأموران سازمان تاکسی‌رانی نیز گفت: از فردا باید مدیرعامل سازمان درِ اتاق خود را به روی تاکسی‌رانان باز بگذارد و متصدیان سازمان تاکسی‌رانی هم برخوردی مناسب با آنان داشته باشند.
      حیدر خوش‌نیت، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری مشهد، نیز گفت: باید با گفت‌وگو به درکی مشترک در حوزه مشکلات تاکسی‌رانان مشهدی دست یابیم تا شاهد حل معضلات این قشر از جامعه باشیم.

      نصب ٣٧ دوربین در خطوط ویژه
      در پایان این نشست نیز مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد به انتقادات تاکسی‌رانان پاسخ داد و گفت: مشهد بیشترین مکاتبه را در رابطه با تاکسی‌های اینترنتی داشت و نخستین شهری بود که یکی از این شرکت‌ها را پلمب کرد، اما ما مجری قانون هستیم و پلمب آن شرکت توسط سازمان تاکسی‌رانی باز نشد و برای حل معضلات تاکسی‌رانان در شورای ترافیک کشور هم حضور یافتیم و معضلات را
      پیگیری کردیم.


      سید مهدی علوی‌مقدم درباره نوسازی تاکسی در مشهد بیان کرد:

      طرح نوسازی تاکسی کشوری بود و بر اساس مصوبه هیئت دولت خودروهای فرسوده جریمه می‌شدند اما با این حال مذاکره کردیم تا این اقدام رخ ندهد، از طرفی ضمانت بانکی تاکسیرانان را متقبل شدیم و پنج درصد نسبت به تسهیلات پرداختی تاکسیرانان نیز یارانه دادیم که این اقدام در هیچ‌ شهری در کشور انجام نشد.
      وی بیان کرد: درخصوص خطوط تاکسی‌رانی نیز ٣٧ دوربین نصب کردیم تا خودروهای شخصی جریمه شوند و همچنین برای اینکه شغل تاکسیرانی در رده مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرد به نمایندگان مجلس نامه نوشتیم و از طرفی به بیمه تکمیلی تاکسیرانان اقدام کردیم.
      علوی‌مقدم درباره نقد تاکسیرانان در زمینه دریافت هزینه آبونمان و کد بهره‌برداری از آن‌ها نیز در پایان گفت: شهرداری یک سیستم درآمد-هزینه است؛ سال گذشته در مجموع سه میلیارد تومان از رانندگان تاکسی دریافت کردیم، در حالی که چهار میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان به جز هزینه کارکنان، در حوزه تاکسیرانان هزینه کرده‌ایم.

      تعداد بازدید: 134
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
  • پیوند های مفید
  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 1,244,839
    تعداد بازدید امروز : 698
    تعداد بازدید دیروز : 810
    آخرین به روزرسانی : 14:14  1397/04/25
  • تماس با ما
    تلفن :33134
    فاکس :05133448136
    آدرس :مشهد-انتهای خیابان فدائیان اسلام(نخریسی)-ساختمان حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک-طبقه اول
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد انجام میگردد
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد